Hagen på Haugen. Tilbakeblikk: Blomster som gleder

Fenrikshjerter er unnselige. Men de passer fint inn blant roser og andre blomster jeg har i hagen. Selv om rosene er dominerende i hagen, må jeg ha andre blomster som fyller ventetiden fra våren og til rosene slår ut i juni og juli.
Denne kjempestore prestekragen fikk jeg av noen som skulle fjerne alt i hagen. Ta med deg spade og kom, var beskjeden jeg fikk. Denne blir høy og mektig. Gleder meg til å se den godt etablert i store tuer.
Stemorsblomstene er ikke til å komme utenom. De er de første som pryder hagen etter at løkplantene har gitt seg på våren. Og de er de siste som tar farvel når frosten tar over etter høsten. Når de settes i krukker kan de flyttes rundt i hagen hvor det oppstår en tom flekk. Jeg kjøper dem på våren, før mine selvsådde kommer i blomst en gang etter sankthans. Men de selvsådde klarer seg bedre etter midtsommer.

Denne flotte blomkarsen kjøpte jeg i en blomsterbutikk. Den fikk stå i rosehagen i år, men neste år skal blomkarsen helt klart få stå nede i frukthagen, hvor fargene skal gløde i kapp med ettermiddagssolen og de andre blomstene i rødt, gult og orange. Da skal jeg så en sort som kan klatre i et tre eller på et selvlaget stativ av greiner.

Kommentarer