Frokost med temaet: VINTER & SNØ

JANUARLYSET FLOMMER NÅ UTOVER LANDSKAPET OG LURER SEG  INN GJENNOM VINDUSRUTENE. DET LYSER OPP I HJEMMENE VÅRE. JAVISST AVSLØRER DET STØV SOM VI IKKE VISSTE VAR DER. MEN LIKEVEL HILSER VI DETTE LYSET VELKOMMEN, FORDI DET OGSÅ LYSER OPP KROKENE INNI OSS OG FÅR OSS TIL Å ÅPNE OSS MOT VÅREN.


Jeg leter fram ulike deler av ulike serviser, og ønsker å hylle januarlyset denne morgenen. Jeg henter fram den blå koppen som grandtante Jenny en gang ga i gave til farbroren min, den med fat og asjett. Den er finsk og kommer fra Arabia. Den er fin. 

Stettefatet med osteklokka over er flott å bruke som brødfat. Og den hvite stetteskålen med tagger skal få løfte tomatene som sørger for litt farge på det ellers hvitblå frokostbordet.

Nå skal tøyserviettene fram. De sørger for å være et mykt og varmt element i den ellers kalde og hvite oppdekningen. Den gamle, nostalgiske saltbøssa får være med ved siden av egget i eggeglass.
  

Litt glass, gjør at bordet også får is som tema, sammen med alt det hvite som gir assosiasjoner til snø. Jeg henter fram bestikk fra to ulike serier. Her teller sjarmen like mye som stil. Det hvite trebordet som jeg malte i høst, er laget av faren min i hans ungdom. Det var dette bordet vi spiste alle søndagsmiddager ved da jeg vokste opp. Nå har jeg bordet utslått til langbord hele tiden. For en landlig bolig er langbordet noe sentralt. Det minner om store bordsetninger i gamle dager, der familien hadde mange barn og gjerne hadde  hadde tjenestefolk og tauser i tillegg.


Kommentarer