Å TEGNE EN HAGEPLAN

PLANLEGGING AV EN LETTSTELT HAGE:

Her ser du den delen av hagen min som i dag er rosehagen. Dette var for omtrent tre år siden, da jeg nylig hadde flyttet hit.



I mellomtiden har jeg tegnet en dataskisse over hvordan jeg har tenkt å utvikle hagen. Sist sommer plantet jeg de trærne som jeg har tegnet inn i skissen. Men det tar mange år før trærne har vokst seg så store som på tegningen. Hovedmålet med beplantningen langs gjerdet, er at jeg ønsker vegger som beskytter både meg og naboen på andre siden av gjerdet, ot for mye innsyn.

På bildet nr.2 ser du datategningen som viser hagen slik den skal bli når trærne og rosene langs gjerdet har etablert seg og vokst seg store. 

Dette er i et borettslag, og reglene her er slik at trærne ikke skal være høyere enn 2 meter. Men 2 meter er mer enn nok for å skjerme mot innsyn.

Plenen med gresset er fjernet for å spare jobb med plenklipping på sikt. Jeg har fått lagt steiner fra naturen i en sirkel på ene siden, og en oval på den andre siden av betongflisene, som danner en vei. I sirkelen og ovalen har jeg plantet masse roser og planter som passer sammen med rosene. Nå når alt er i jorden, er det bare å vente i spenning og nyte alt som snart begynner å gro i vårsolen. Det blir lite ugress å luke når alt plantes tett. Og plenklipping er en saga blott! Slik blir hagen LETTSTELT!


 

Kommentarer

  1. Spennende! Dette blir bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Setter pris på at du liker planen!
      Da er det bare å se om det blir slik. Kanskje blir jeg overrasket over at det blir enda finere enn jeg så for meg? Planter og trær har sin egen vilje og egen skjønnhet i voksemåter!

      Slett

Legg inn en kommentar