Blodbeger på overvintring

I år orker jeg ikke tanken på altfor mange såpotter inne i huset mitt. Kan jeg redusere alt arbeidet og plassbruken? Og ikke minst tidsbruken? Jeg har tatt for meg plante etter plante. Kan noen såes ute? Hvilke planter kan overvintre inne? Er det noen planter jeg kan ta stiklinger av og sette i vann over vinteren?
Blodbegeret jeg sådde i fjor, ble fin og stor. Da høsten kom, tok jeg den inn og lot den overvintre inne. Se nå blomstrer den! Jeg husker godt en tidligere nabo som gjorde det, og da våren kom, kikket jeg misunnelig på den store og høye klatreplanten som hun hadde satt ved trappen og inngangsdøren.

Blodbeger er ekstra flott fordi den er en klatreplante og gjør mye av seg i et stativ, slik som denne hjemmelagede tipien, som er gjenbruk av greiner jeg samlert i skråningen nedenfor hagen. En slik flott plante trenger en ikke gjemme bort i løpet av vinteren. Har du en kald gang med lys, vil den sikkert trives der og samtidig gjøre gangen grønn og frodig gjennom vinteren.
Det viste seg at da blodbegerplanta kom inn i høst, lot den til å trives svært godt med det nye oppholdsstedet sitt. Straks startet den å produsere nye, grønne og friske blader. Og når jeg denne uken studerte den nærmere, så jeg at den har startet å lage nye blomsterklokker. Jeg er sjarmert! 

I vinter har planten stått inne på et kaldt soverom hvor den har fått godt med lys. Fordi blodbegeren har vært grønn og frodig hele vinteren, har den egentlig vært en pryd på soverommet. Ville den ha overlved i stuetemperatur? Det vet jeg ikke, men er villig til å prøve det med en mindre plante neste vinter.

For jeg har også tatt stiklinger av de friske og grønne stilkene med blader som har kommet til. Jeg har latt stiklingene stå som pynt i en vase, og nå har det begynt å vise seg røtter nede i vannet. Så da får jeg flere blodbegerplanter denne sommeren, uten at jeg har nysådd. Og det beste av alt er at jeg kan starte våren med en voksen plante med blader og klokker!



  

Kommentarer