Å VARME SEG MED EN KOPP TE I KULDA

For den som liker de daglige rutinene, vil en kopp med varm drikke være et kjærkomment og fast innslag. Med eller noe til. I tillegg til at en får i seg væske, kan det hele få et slags rituelt innhold. En setter seg på et utvalgt sted, kanskje i godstolen, ved et vindu med utsikt, eller ved det gamle bordet en har så mange gode minner fra. Er en kald etter en tur ute, vil det kjennes godt å få tilbake varmen i kroppen.



Som jeg tidligere har beskrevet, liker jeg å blande ulike deler av forskjellige serviser. Jeg har selvfølgelig hele serviser både til 6, 8 og 12. Men når jeg er alene eller vi er to eller tre, liker jeg å blande, for å skape spennende uttrykk av farger og mønstre. Temaet jeg har valgt meg i dag er KINA og ØSTEN. 
Teboksen med mor og barn, er en gave. Her er det så mange mønster og farger at en blir rett glad når en skal dekke på og skal sette seg ned og nyte en kopp te. Det er rart hva oppdekningen gjør med stemningen en kommer i.

Den grønne, store koppen er fra Indiska. Som tefat og asjett bruker jeg enkeltdeler fra ulike kinesiske serviser som sjømenn brukte å ta med seg hjem når de besøkte Gamlelandet. Jeg har funnet mine på bruktmarkeder. De er tynne som løv, men siden jeg ikke har et helt servise, kan jeg godt bruke de til hverdags. Det er ikke så farlig og en og annen blir knust. Det er bare å kjøpe en ny ved neste anledning, for den trenger ikke være av et visst servise og mønster.


Det passer nesten alltid å tilføre noe av glass. Her har jeg satt en liten glassklokke over de hjemmebakte tekjeksene med tørket frukt og krydderier. Og det grønne glasset med orientalsk mønster funkler så vakkert når jeg tenner et telys og har oppi. Jeg har satt et bitte rundt fat under i blått. Det har også orientalsk mønster. Under det hele har jeg lagt en brikke i et materiale som ligner på det vi før kalte for flettet bast.  

En kopp te er så enkelt. Men oppdekningen kan gjøre den til så mye mer: En stund der en kan se på fine mønstre og farger, og la seg overraske av hva man kan skape av ulike stemninger, bare ved å sette tingene en har i skapet sammen på nye måter. 


Kommentarer