EPLETREET MITT har fått seg KJÆRESTE

I den GAMLE hagen min "HAGEN I HELLINGA", hadde jeg et AROMA epletre, som var produktivt og dekorativt, og som jeg var svært fornøyd med.
Derfor kjøpte jeg høsten 2016, rett etter innflyttingen hit, et SAVSTADHOLM epletre (med svenske tødler over A-en) som jeg forventningsfullt plantet ved stakittgjerdet.  Jeg regnet med at en eller annen nabo i nærheten hadde et epletre som kunne pollinere mitt tre. Men der tok jeg feil! For Savstadholm vil KUN formere seg med eplesortene: SUMMERRED, HAUGMANN og TRANSPARENTE BLANCHE. Og sommerren 2017 kom det ikke et eneste eple på nyplantingen.

Etter å ha lest mer nøye om de ulike eplesortene, bestemte jeg meg for at SUMMERRED var et godt spise- og brukseple for meg. Og jeg var innstilt på å lage plass til et slikt tre i hagen. Men så viste det seg at min kjære nabo også skulle skaffe seg et epletre. Og hun syntes heldigvis at SUMMERRED var et godt valg, siden våre trær gjensidig kunne pollinere hverandre. I går kom naboens SUMMERRED på plass i nabohagen. Og om mitt epletre hadde hatt et ansikt, så er jeg sikker på at det nå ville hatt et STORT og FORNØYD SMIL!

Kommentarer

  1. Jeg plantet et Sävstadholm epletre i fjor, så da må jeg vel se meg om etter en kjæreste til mitt tre jeg også🤔🤔Har et annet epletre, men aner jo ikke om det er rett type😆
    Rart de ikke nevnte det da jeg kjøpte det🤔at det trengs de bestemte sortene...
    Jeg som hadde gledet meg på epler i år 😆😅😅😅

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du bør nok dra på "FRIERFERD" på nærmeste plantesenter, om du vil ha deilige epler i høst! :) :) :) Men for å være på den sikre siden, bør du forhøre deg nærmere med fagfolk. Jeg har bare lest meg frem til dette på nettet.

      Slett

Legg inn en kommentar