NYKOMLINGENE I HAGEN

Det er ekstra spennende å gå mot en ny vår og sommer når en har fått nye planter og trær i hagen. Dette er den første knoppen på rosa Therese Bugnet i år. Therese er en av de nye rosene i hagen og har ikke rukket å komme opp i noen stor høyde ennå. Den skal klatre oppover et stativ og skal blomstre store deler av sommeren. Det er klart jeg har store forventninger til denne rosen. Og det at det har kommet en knopp øker spenningsnivået hver morgen når jeg går ut i hagen for å sjekke hva som har skjedd i løpet av natten og morgenen. 
 
Dette er knoppene til den blå alpeklematisen. De stod og var sprekkeferdige tidligere i vår. Nå er den avblomstret og det er de sentblomstrete klematisene som om ikke lenge vil overta. Klematisene er også noen av de nyeste plantene i hagen, og jeg har enda ikke sett noen av dem i full størrelse og utbredning. De sortene jeg har skaffet meg er foruten alpeklematis: Princess Kate, Niobe , Multi Blue og Blue Angel. Det fine med klematis er at de kan klatre i samme stativet eller treet som klatrerosene, og om en planlegger nøye, kan de blomstre i perodene da rosene tar en pause.

Jeg sår stemor hvert år i starten av april, og denne siste uken startet de å blomstre. Her er det både små- og storblomstrende stemor i sammme krukke.


  


Kommentarer

  1. Javisst är det roligt när de nya växterna kommer fram. Therese Bugnet hade jag i en tidigare trädgård. Den är verkligen bedårande. Alpklematisen har du tagit ett så fint foto av. Ha ett skönt veckoslut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingmarie!
      Fint å høre at du var begeistret for Therese!
      Jeg gleder meg virkelig til hun blir en stor plante med masse roser.
      Ha det fint!

      Slett
  2. Det är så sant!! Jag fångade hostor som jag planterade i höstas med kameran igår. Det är så kul att se dem växa till och utvecklas. Så Louise kan klättra alltså... Det låter som en bra ros för ett hörn hos mig :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina!

      Louise Odier klatrer med litt oppbindingshjelp.
      Hos meg er hun ca 180 cm høy. Hun er mer slank, enn tykk og buskete.
      Hun har klatret opp til toppen av stativet jeg har gitt henne.
      Kanksje er hun villig til å strekke seg enda litt mer om jeg forhøyer stativet?

      Ha det fint!

      Slett
  3. Det er så hyggelig å bygge opp en ny hage, jeg har holdt på i 26 år, og blir aldri ferdig. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg!

      Jeg drømmer stadig om å bli ferdig med hagen,
      og tenker at det blir herlig den dagen jeg bare kan slappe av i solen.
      Men så vet jeg innerst inne, slik du sier, at jeg vil alltid ha lyst til å endre på noe.
      Det er jo det som er gøy: at det blir noe nytt i hagen hver sommer!
      Ha det fint!

      Slett

Legg inn en kommentar