SÅTID: Sommerblomstene kommer



For noen få uker siden sådde jeg frø. Det tok ikke mange dagene før spirene begynte å poppe opp av jorda. Nå har jeg priklet ut spirene, i små drivhus av plast, sylindere av avispapir som jeg bretter en bunn på, og melkekartonger der jeg lar den naturfargede innsiden av kartongen være på utsiden.




Druebegrene er fine å bruke som små drivhus med blankt topplokk. Her står en ny ladning med frø, som ble sådd i går. For at frøene og etterhvert spirene skal holde seg fuktige, er det viktig å holde lokkene på den først tiden.

Både stokkrosen og blomkarsen under er fra fjorårets fargerike planter. Jeg håper på å få mange av disse skjønnhetene i år, slik at hagen min blir frodig og fyldig. Både de ranke stokkrosene og den slyngende blomkarsen som jeg har sådd i år, sørger for at det blir høydeforskjeller i hagen min. Høydeforskjeller er et viktig stikkord når en skal komponere bed.

Nå er det bare å vente. Om ca. 5 uker skal plantene ut i bed og krukker i hage og på terassen. det er ikke lenge til, og jeg gleder meg som et barn! I tiden framover vil vi oppleve at sansene våre vekkes, først sakte, og så plutselig eksploderer det. De første sangfuglene har alt kommet til landet. Den ennå så beskjedne fuglesangen vil etterhvert bli til et kor. Du verden så mye vi har å se fram til!


Jeg har sådd KOSMOS/PYNTEKORG for andre gang i vår. Det ble ikke noe resultat i første omgang. Nå krysser jeg fingrene for at det skal lykkes ved andre forsøk. Frøene er kjøpt og har ikke utløpt dato ennå. Da burde det vel gå bra!











Kommentarer