Søndagsfred & frokost i hagen


Denne søndagsmorgenen våkner jeg til sol og en stille rekkehushage. Jeg lager meg en enkel frokost med brød, ost, marmelade og eggerøre, og går varsomt ut i hagen. Det er som om jeg ikke ønsker å bryte freden som slår imot meg idet jeg beveger meg nedover hagenivåene.


Den lette disen ligger ennå lengst inne i fjorden, og sollyset blir silt gjennom naboens syrin og blodlønn. Jeg har en overveldende vakker utsikt her jeg sitter.

Ennå er det så tidlig at jeg ikke kan høre en eneste lyd fra rekkenaboene. Bare noen fugler styrer med sitt. 

Med ett hører jeg noen bevege seg lenger borte ved ett av stakittene. Det er et rådyr som går og beiter nygrodde planter etter slåtten for et par uker siden. Slikt finner det ikke inne i skogen. Det har ikke oppdaget meg og fortsetter måltidet.

Etter mitt måltid setter jeg meg til og blar i noen hageblader, for å lære ett og annet nytt om hagebruk. Og jeg forsvinner inn i hagelektyren med beina hvilende på den andre stolen. Jeg har funnet godstillingen.

Kommentarer

  1. Så vakkert og poetisk du beskriver din morgenstund ved fjorden. Ser hvor inspirasjonen kommer fra. For en plass du har. Får ro i sjelen bare ved å se på bildene dine.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjekt å høre at du ble smittet av roen!

      Slett

Legg inn en kommentar