Stokkrose-fest

Nå er de her igjen: STOKKROSENE. De starter sesongen svært beskjedent. Med noen grønne blader, som ligger nede ved jorden. Og en blir gående og lure på om de kommer med stokker denne sesongen. Så etter mange uker dannes små brokkoli-lignende knopper.  
Etter å ha kommet hjem etter en ukes tur, blir jeg møtt av dette synet. 

Heldigvis har jeg sådd flere stokkroseplanter som kommer med blomster til neste år. For stokkroser er to-årige. Nå skal de herlige "cottage garden"-plantene få mer plass i hagen. Jeg har flere vegger som vil kle disse iøyenfallende og høye blomstene.

Kommentarer

  1. Noe så vakkert!
    De er helt nydelige:))
    Tror sannelig jeg må prøve disse, hvor herdig er de?

    SvarSlett
    Svar
    1. De er enkle og herdige. Dvs. stokkrosene er to-årige. De ble sådd det første året. Da kom de bare med en grønn rosett. Disse rosettene overvintrer. Her jeg bor er det kaldt om vinteren, opptil 25 minus. Det andre året blomstrer de slik du ser på bildet. Men det fine med stokkroser er at de frøsår seg på egenhånd. Hvert år sår de nye planter som vil blomstre året etter. Så har du først valgt deg et bed hvor stokkrosene skal få stå, så vil du hvert år bli forsynt med disse imponerende vakre blomstene like ved der morplantene sto.

      Og så må jeg legge til at hvis du fjerner de ferdigblomstrede stokkene som har laget frøstander på høsten, så kan du regne med at plantene blomstrer enda en gang til, altså sensommeren etter. De du ser på bildet er planter som blomstret også i fjor. Og i år kom de med mange flere stokker pr. plante. Så kjøp deg en pakke med frø, og du vil glede deg i mange år framover! Lykke til!

      Slett

Legg inn en kommentar