KOSMOS svever i hagen






Hvit blomst mot 
hvitt stakitt-gjerde 
er også fint!




KOSMOS eller PYNTEKORG, som den også kalles, kommer som en hyggelig overraskelse når høysommeren har takket for seg. I alle fall denne sesongen for meg! Jeg sådde dem selv på våren i vinduskarmen. Det tok noe tid før det ble fart på den. Men når sensommeren var her, forsto den at det var DENS TID TIL Å SLÅ UT VINGENE. For KOSMOSEN svever liksom i luften som et slags slør. 
Blomstene er store og gjør mye av seg der de henger i "løse luften". De dillaktige stenglene og bladene er nok det som får det hele til å se så  sløraktig ut.
Jeg regner med at PYNTEKORGEN kommer til å stå i mange uker fremover og at jeg får mye glede av den, mens vi alle sakte men sikkert må innstille oss på at også denne sommeren er på hell. Det blir nok til at jeg sår nye neste vår. Ellers kommer jeg til å savne den. Jeg har den både i hvitt og rosa variant. 



Kommentarer

  1. Hei.
    Sommeren er nok på hell. Det ble plutselig høst. Jeg har også noen potter med cosmos. Nydelige planter og godt å ha noe som blomstrer sent.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Fru Flora. Jeg syns det er så hyggelig at dere kommenterer, og liker helst å legge igjen et svar, så dere ser at jeg har lest det dere har skrevet. Er derfor lei for at jeg ikke fikk med meg kommentaren din før i dag. Ha en fin november videre!

      Slett
  2. Kosmos er en sann fornøyelse å ha i hagen. Så vakre, nøysomme og blomstrer langt inn i evigheten. Pleier å så i massevis, men i år slo de for første gang ikke godt til hos meg. Får nyte dine i påvente av neste sesong:)
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg skrev til Fru Flora over her: beklager at jeg har oversett de hyggelige kommentarene deres! Når det gjelder din mislykkede Kosmos, så er det rart hvordan noen sommere og sesonger bare slår ut enkelte planter og vekster. Men jeg er sikker på at du sår på nytt til våren. For ut fra kommentaren din er du som jeg "FORKJUST"" i Kosmos!

      Slett

Legg inn en kommentar