PLANTING AV VINTERGRØNNE TRÆR

Helt på tampen av sesongen fikk jeg ideen om å få plantet inn vintergrønne trær og busker i hagen. Jeg dro til det nærmeste plantesenteret, for å se om de hadde noe igjen av det vintergrønne som tuja, sypresser og lignende. Jeg var heldig. De hadde fulle paller, og prisen var satt ned med 70%. Jeg endte med å kjøpe inn 10 ulike varianter av vintergrønt: kuler, oppstammede kuletrær og spisse trær. 
Det oppstammede treet heter Ivonne og er en Lawson-sypress. Det mørkegrønne treet til høyre for potten med hvite margaritter, er en sypress. Og helt til venstre står en hekkplate av vanlig tuja. Den skal jeg formklippe til en søyle som skal være det vertikale elementet i sammenplantingen.


Nå kan jeg unngå at hagen blir tom og ribbet etter en frodig sesong med roser, blomkarse, stokkroser og mye annet. Ja, selv når snøen kommer og legger et hvitt teppe utover hagen, kan jeg glede meg over de vintergrønne trærne som vil stå der som skulpturer i det kalde landskapet.

Under: Kuletujaen heter Danica. Og det lille lysegrønne, spisse treet, som står ved siden av den røde margeritten i potte, er en GOLDEN SMARAGD. Den skal få vokse seg høyere, og bli en markør i hagen. 

Kommentarer