"VÅPENHVILE" FOR DYRENE



Dyrene er endel av årstidene. Disse 4 rådyrene som er på besøk i skråningen nedenfor frukthagen min, tror jeg er moren med de 3 kalvene jeg skrev om i sommer. Tråkket deres er et stykke nede i skogholtet her. Men ofte kommer de opp mot husene for å spise av de friske skuddene som kom i år etter hogsten i fjor.

Jeg syns de er fine. Men så har de ikke hoppet over gjerdet mitt, heller! Noen av naboene mine jager dem. Det kan jeg forstå. For dyrene har spist på blomstene i hagen deres

Joda, de har knertet  rosene i den uinngjerdete frukthagen min. Men de har ikke vært inne i det aller helligste: hagen med stakitt rundt. 

Frukthagen vil etterhvert få en hekk rundt og en port. Så om noen år vil rådyrene ikke komme seg inn i frukthagen heller. Bare å vite det, gjør at jeg tolererer tapet av de få rosene i nederste avdeling av hagen.

Og i vintertiden som kommer, tror jeg naboene også vil la dyrene få komme og gå som de vil. For hva skade kan de gjøre nå?

Når snøen kommer og det blir adventstid, vil innslagene av disse dyrene være en del av de levende og fleksible juledekorasjonene i hagen og omkringliggende landskap.er  Ja, rådyrene er en sentral del av selve JULEEVENTYRET her i Norge! 

 Så JA.....jeg ønsker dem VELKOMMEN
....og jeg ønsker dem FØRJULSFRED.





Kommentarer