SÅ LINFRØ


Vi er ferdig med jula og bader oss nå i det etterlengtede lyset på nyåret. Tankene mine går mot hagen og tiden som er i vente. Jeg kjenner forventning og en utålmodighet som ligner den jeg hadde som barn, da jeg ventet intenst på bursdagen min og julaften. Tida gikk ikke fort nok. Når det gjelder prosessen i hagen, vil jeg gjerne bygge videre på det som jeg alllerede er fornøyd med. Men noe nytt er alltid inspirerende å prøve ut.

Jeg tar frem magasiner som skal inspirere meg til å ta fatt på en ny sesong i hagen. Det vil gjøre seg med en kopp med varm drikke. Kanskje noen sjokoladebiter til. For nå er det tid for DRØMMER.



Kan jeg gjøre små grep som forbedrer hagen min? Ikke de store løftene. Skal jeg ha de samme sommerblomstene som i fjor? Eller skal jeg så noe nytt? Jeg var så kjempefornøyd med stokkrosene. Men de sår seg selv i bedet. Og stemorsblomstene er selvsagte. De sår du jo i utepottene. 

Jeg blar videre i et hageblad. Og får en ide derfra: LINFRØ fra matbutikkens helsekosthylle kan sås i vindusposten og bli til de vakreste og sløraktige, blå sommerblomster.



Det beste av alt er at linblomstene blomstrer fra mai og til langt ut på høsten. De kan vokse mellom andre planter.  Skulle jeg velge frø fra blålin eller berglin, så er de flerårig. Men da må jeg kjøpe frø på planteskolen. 

Oljelin er en annen type, det er den vi finner frø av i helsekostavdelingen på butikken. Den er ettårig, men den frøsår seg villig på vokseplassen. Jeg kjenner at DETTE MÅ JEG PRØVE!



Kommentarer

  1. En får så masse ideer til hagen nå i Januar, det er jo den måneden en har tid til å drømme og legge planer for hagen, før det braker løs med såining.
    Må si jeg lengter veldig mot vår, og få sette i gang med planene:))
    Men nå nok smøre meg med tålmodighet ennå ei god stund...
    Tar med meg tipset om linfrø:))
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Toril!

      Kjekt å høre at du også lar deg inspirere mens du venter på våren.
      Hyggelig at du tar med deg tipset om å så linblomster.
      Lykke til!

      Slett
  2. Kunne ikke gå i vår, dermed kastet jeg en neve med linfrø ned i bedet ut i juni. De spiret fort
    og blomstret hele juli. nå har jeg tatt inn stilkene med frøkaplser (runde kuler) og tørket.
    dekorative i en vase til vinteren. Og stilker og røtter er lette å dra opp og kaste.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar