BLODBEGER-frø

Fra Garden Living bestilte jeg en pakke blodbegerfrø. Den inneholdt 12 bittesmå frø som jeg delte med en nabo. Det kom opp 6 spirer. Nå er allerede 3 av de døde. Så jeg lurer på om det blir blodbeger i år. Men jeg velger å håpe.
Jeg har hatt blodbeger noen ganger tidligere. Men da var det en nabo som drev dem fram fra frø. Siden jeg har en hage med romantiske trekk, syns jeg at blodbeger vil passe inn. 


Blodbeger vokser på en slyngende måte og kan bli veldig høy. Har en plass til å overvintre blodbeger, så slipper en å drive den fram fra frø hvert år.

Et av målene med den hagen jeg har nå, er at jeg skal bygge i høyden. I fjor høst kjøpte jeg ulike vintergrønne trær, og i tillegg gravde jeg  opp små løvtrær og plantet de i hagen. Både løvtrærne og bartrærne skal alle være med å sørge for vegger og tak i hagen.

Oppover løvtrærne skal jeg sende ulike klatreplanter. Deriblant planter av blodbeger. Jeg regner med at stemningen i hagen blir helt forandret etter noen år, når de nå så små trærne får strukket seg og bre greinene utover som tak. 

Kommentarer

  1. Hej, jag såg din kommentar på TrädgårdsFägring att du hade länkat men jag tror att något gick fel för din länk finns inte där. prova igen!
    Men jag lägger till din blogg i blogglistan :)

    SvarSlett
  2. Blev mycket intresserad av den där "blodbageln" tror att den skulle vara ursnygg i mitt växthus där jag bara odlar vackra växter - inget ätbart förutom Lime och Vindruvor. Men vad heter den på latin? Har försökt hitta den på blodbagel utan att lyckas. Min nya bloggadress är: https://stjarnarvebloggen.home.blog/

    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Susie!
      Hyggelig at du også vil prøve å dyrke Blodbeger. Det heter sikkert noe annet på svensk. men det latinske navnet er:
      Rhodochiton atrosanguineus.

      Lykke til!

      Slett
  3. Blodbägare är så populär och fin men har aldrig blivit någon favorit hos mig. Men den är inte helt enkel att dra upp från frö har jag märkt. Härligt att du planerar för tak och väggar med vintergrönt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina!

      Ja, vi har alle våre favoritter!
      For vi ønsker å skape vår egen unike hage.
      Derfor er det spennende å se andres hager,
      som har andre planter og et annet utrykk enn min hage!

      Jeg bør nok være forberedt på at det kan bli litt vanskelig
      å få til en blodbeger fra frø, som du sier.
      Heldigvis har jeg en nabo som får det til.
      Skal søke råd fra henne om det blir problemer :)

      Ha det fint du også! Moona

      Slett

Legg inn en kommentar