FRØ FRA EGEN AVLING

Det å samle inn frø fra egen hage, er en fin ting å gjøre hver høst. Etter hvert får en en større og større beholdning. Og etter å ha bestilt frøpakker med noen ganske få frø i hver, forstår en også verdien i det å samle frøene fra sine egne planter.

OPIUMSVALMUER



Valmuene har så vakre og tydelige frøkapsler, at jeg lar noen stå igjen i hagen til pynt gjennom hele høsten og vinteren.


Under: STOKKROSENE er noe helt for seg selv. Med den enorme høyden, er det få eller ingen andre blomster som kan utkonkurrere disse majestetiske blomstenes høyreisthet.


Så har jeg fått mange frø av de enkle rosa stokkrosene med ukjent navn. I tillegg den svarte stokkrosen "Niger". Så har jeg en fylt rosa variant. 

Stokkrosene beriker hagen min ved å stå ranke og høye. De bygger "vegger" i hagen og gir hagen et litt vilt preg. Slik kan de stå å vaie i vinden.

Under: BLOMKARSER


Over: Ellers er jeg svak for blomkarser. Fra før av hadde jeg en dyp rød variant og en gul/orange. Og de passer perfekt inn i frukthagen hvor jeg lar fargene gløde i de varme tonene. Det er den delen av hagen hvor ettermiddagssolen vil kaste sine lange stråler, og ytterligere vil la frukthagen gløde på slutten av dagen. i år ønsket jeg i tillegg en blomkarse som kan passe inn i rosehagen, der jeg har fargene rosa, lilla, blått og hvitt. Jeg fant en blek, kald gul blomkarse hos Living Garden. Den har jeg sådd, og tror den vil gi rosehagen mer dybde når den kan skimte til med en forsiktig gulfarge innimellom. Da vil rosehagen skimre mer.

Under: COSMOS/PYNTEKORG


Jeg er blitt glad i Pyntekorg. Når den først kommer i gang med blomstringen blir den stående lenge. Den står på sålisten min i år også. Såingen er i gang, og spirene har kommet opp. Nå gjelder det å følge med de små sarte plantene. Slik så det ut i fjor den dagen da småplantene skulle plantes ut i bed og krukker.



Kommentarer

  1. Jeg er enig med deg i at det er økonomi i å samle frø i egen hage. Og det er veldig moro. Også Tagetes og Løvemunn er planter det er lett å samle frø fra. Nå har jeg fullt opp med babyplanter i drivhuset. Nok til venner og bekjente også. Håper våren snart tar knekken på resten av snøen hos deg.

    SvarSlett
  2. Ja, Margrethe, det er kjekt å ha planter å dele og gi bort. Det var slik jeg fikk kjennskap til de plantene jeg selv sår nå: At noen ga meg småplanter som jeg selv måtte stelle med. Og så så jeg at det ikke var så vanskelig.

    Det kom ny ladning med snø i natt, men den drar snart, er jeg sikker på!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar