GJENBRUK av melkekartonger


Det er mange som i åresvis har brukt melkekartonger til såing av frø. Men hvorfor ikke gjøre det stilig? Få bort skriften og fargene. La kartongene bli like og rene i uttrykket. Jeg vet at det er mange blant dere hageglade som er litt slik som meg: at gleden blir enda større om krukkene og kartongene er like, og har et rolig uttrykk.


Først klipper jeg bort øverste del av kartongen, den delen som er brettet og hvor plastkorken sitter. Så klipper jeg kartongen nedover langs hjørnene, til midt på kartongen. Deretter bretter jeg klaffene ned og slår en hyssing rundt, for å holde klaffene på plass og for å feste en etikett med plantenavn på boksen.


I ledige stunder, kan en klippe kartongene ferdig i god tid før bruk. Jeg klippet mine mens jeg fulgte et program på Tv. Dagsrevyen er perfekt til denne aktiviteten.

Melkekartongene passer akkurat nede i et firkantet papirnett fra plantesenteret. Etikettene har jeg klippet til selv, med saks og hullmaskin, men du får også kjøpe slike.

Tro det eller ei, det er plass til 36 kartonger i en slik pose, om du tar små melkekartonger nede i de store. Og om du stabler dem i etasjer.

Når posen er fylt, kan den settes vekk, og er klar til bruk. Kartongene tar ikke mye plass i den smarte posen. Smart lagring, ikke sant?

Når jeg skal gi bort småplanter, velger jeg å levere dem i slik innpakning. Og setter derfor min egen signatur på gaven. Men jeg passer på å si at plantene har godt av å bli omplantet i større krukker for å bli store og fine!

Kommentarer

  1. Det var et godt tips, har også sans for gjenbruk. Jeg dyrker gulrøtter i melkekartonger, ved å klippe hull i hjørnene så overflødig vann renner ut.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine!

      Har lurt på hvor det er best å lage hull i disse kartongene, når jeg skal plante i de. Nå kom du med svaret. Flott tips, det også!

      Slett
  2. Det ble veldig fint, alt fra kartonger til merkelappene.
    Jeg bruker mye gjenbruk til såing på våren, men tar meg nok ikke tid til å få det så fint.
    Ha fortsatt fin uke og en fin 17 mai.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid

      Fint at du likte det!
      Og flott at du er en gjenbruker.
      Ha en fin forsommer du også!

      Slett

Legg inn en kommentar