SKYGGEN & SOLEN I BAKGÅRDEN


På dagtid, når sola steiker som verst, er det godt å ha bakgården som tilfluktsplass. Der kommer ikke sola til før i 17-tiden på ettermiddagen. Siden jeg har så mye roser og andre blomster i hagen mot sør, har jeg valgt å ha det enkelt i bakgården. Som vegetasjon har jeg valgt bregner, bjørk og hegg. Trærne former jeg som kuletrær eller som den store bjørken: den formes til et flatt tak som legger seg bortover bakgårdsrommet over benken. En solseng er godt å ha her hvor kveldssolen holder til. Her kan jeg ligge å lese. Er det nødvendig, henter jeg putene som gjør opplevelsen enda mer innbydende.
For å forme kronen til bjørka jeg har plantet i en trekasse, bruker jeg pyntesteiner som jeg surrer en metalltråd rundt og henger på de greinene som skal tvinges nedover. 
Når kveldssolen kommer over de høye veggene, fanges solstrålene av  de løvkledde greinene. Hadde ikke treene vært der, ville bakgården virket mye mørkere. For  når jeg står inne på kjøkkenet og kikker ut av vinduet, ser jeg mot den blå veggen på hageboden som ikke får sol. Disse grønne trærne fungerer nå som solfangere og blikkfang. De lager romfølelse og tredimensjonalitet i bakgården. Det er inspirerende å se på, når det skal lages mat på kjøkkenet.

Kommentarer