BLOMKARSE-TIVOLI

Så mye moro har jeg aldri hatt med en frøpakke tidligere! Ut av den ene frøpakken "OUT OF AFRICA" har jeg fått alle disse forskjellige blomkarseplantene. Hver plante har sin egen farge. Spenningen med denne frøpakken er at jeg aldri vet hvilken farge som vil dukke opp når de første knoppene brister på en plante. Fotomontasjen jeg har laget over viser hvor festlige resultater denne frøblandingen kan gi. På pakken jeg kjøpte finnes sågar en rosa variant, men den har ikke dukket opp blant mine hjemmesådde planter. Det er som alltid vanskelig å få gjengitt de riktige nyansene på foto. Særlig rød- og oransjetonene ser litt for lik ut på bildene her. Til nå har det dukket opp 5 forskjellige farger hos meg, 2 nyanser gult, 1 oransj og 2 varianter dyp rød hvor den ene er glødende med en nyanse gul-oransj i seg og den andre er mer burgunder og har en anelse blåtone. Blomstene blekner etter noen dager og da oppstår enda flere nyanser. Noen av blomstene er ensfarvet mens andre har 2 farger i form av striper.

 


Blomkarse kan brukes på mange ulike måter. Jeg har hengt opp en ampel  på balkongen i andre etasje slik at blomkarsen kan sende sine etterhvert lange ranker nedover veggen. Det skal bli spennende å se hvor lang planten blir før sommeren er over. Jeg har plantet to nyanser i samme krukke der for riktig å få fargene til å skimre mot hverandre.





Denne blomsten har en blek sitronfarge, blekere enn bildet får fram.  Den er flott der oransje blir for glødende og varmt. Jeg kombinerer den med rosa der det trengs.



Min erfaring er at blomkarsene trives i litt store krukker som gir god plass til røttene. Når jeg graver potta ned i bedet, ser det ut som at denne blomkarsen brer seg iherdig utover, der jorden holder seg jevnt  fuktig. Da fungerer den som en markdekker. men jeg må legge til at dette er en slyngblomkarse som også liker seg i espalier.



  

Frøblandingen er fra Lord Nelson og jeg kjøpte den på vår lokale Hageland.

Kommentarer

  1. Her var det mange fine farger. Jeg har også noen blomkarser, gleder meg til de blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!

      Ja, du kan glede deg! De er så frodige og vakre. Jeg syns også det er godt å SPISE blomkarse. Smaker som reddik og nepe. Setter spiss på en salat eller hyggelig å knaske et blad når en går en runde i hagen! Får fram barndomsminner fra da vi gikk i åkeren og plukket godsakene rett opp fra jorda!

      Slett

Legg inn en kommentar