IS,GLASS OG KRYSTALLER

Is og snøkrystaller ute i naturen må ha inspirert glasskunstnere opp gjennom tidene. Når en går innpå og får se snø og krystaller på nært, blir en slått av hvor vakkert det kan være. Og så skulle en ønske at en kunne ta det med inn og ha det som pynt i stua. Men det går ikke.
Da er det godt at vi har glassmestere og kunstnere som arbeider i et materiale som ikke smelter, men som likevel har  de amme visuelle kvalitetene som isen har. 

Jeg tok med kameraet mitt ut en vakker og gnistrende kveld i januar.  Det var helt magisk. En kan bli både forrykt og fortryllet når naturen bare ligger der og inviterer deg med på et vintereventyr i et landskap som knapt kan kjennes igjen. For alt rundt deg er dekket av en myk og hvit dyne. Og lydene er dempet. Og sansene dine er skjerpet.

  


Inne i husvarmen er det GLASSET som materiale som får stå for det visuelle uttrykket som isen gir ute i kulda. Is og glass SER helt likt ut. 
Iskula er finsk og kommer fra Iittala. Den er en gave fra mange år tilbake. Den er utrolig vakker og tidløs.

De grønne glassene er gjenbruksglass fra returnerte emballasjeflasker. De gule og grønne glassene, noen med kuledesign på, vet jeg ikke hvor kommer fra, Men jeg får en følelse av 50-tallet når jeg studerer de.
Det slår meg  hvor grensesprengende det må ha vært, da de oppdaget eller oppfant glasset som materiale. For det ser virkelig ut som is.





Kommentarer