Farger som lyser opp

I år MÅTTE hagemøblene males på nytt. Siden jeg måtte skrape det meste av den gamle malingen av, kunne jeg like gjerne velge en ny farge. 

Jeg ba om en gråfarge som går mot syrin. Jeg lurte på om fargen ble for mørk, da jeg kom hjem og tenkte tilbake til fargekartet de viste meg på malerforretningen. Men da jeg fikk den på møblene, var det full blink. Akkurat slik jeg vil ha det. Og da gjør det ikke så mye lenger at det tok tid å skrape, grunne og male. Og det blir noen år til neste gang jeg gjør denne jobben. Det blir bare noe flikking hver vår etter behov. 

Selv om de aller fleste nå løper avgårde og kjøper det trendsetterne dikterer, syns jeg det fremdeles er koselig med malte tremøbler. 

Jeg er egentlig overrasket over at syrinfargen, som jeg mener heter "Solbær", passer til orange, rødt og knall rosa. 

Men det gjør den, syns jeg. Akkurat slik som himmelen alltid passer til alle blomsterfargene.
For fargen på hagemøblene minner om himmelen og vannet på fjorden.



Selve prydhagen har mest blå toner og rosa og hvitt. Men på noen andre steder i hagerommet, tillater jeg meg å plassere mer varme toner som rødt, gult, knall rosa og orange. Særlig der det er skygge store deler av døgnet.

På dager når det ikke er sol og om kvelden, gir disse fargene en følelse av at solen skinner.


Kommentarer

  1. Herlig farge på hagemøblene dine,og flott blomstring!
    Jeg er også glad I tremøbler, og har en benk jeg skulle ha malt.Kanskje skifter den også farge? Nyt sommerdagene :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! ...og lykke til med evt. ny farge på tre-benken :)

      Slett

Legg inn en kommentar