HVORDAN få ROSE-BABYER. Å stikle.

Ja, hvordan skal du kunne formere yndlingsrosene dine? Svaret er at du enkelt kan stikle dem! Du kan  stikle en rose du har fra før som du ønsker flere av. Eller du kan få en gren av  en rose du liker fra naboen eller søsteren din, og slik få en rose du ikke allerede har. Eller du kan formere en rose i en bukett som du har fått. Ja, til og med brudebuketten din!


På tegningen viser jeg hvordan du kan få 3 stiklinger ut av den tegnede grenen. Det skal være med 2 bladfester på stilken. Og det er like under et bladfeste at det lett danner seg rot. Det er derfor stilken skal kuttes rett under det nederste bladfestet. Og du skal kutte rett over det øverste bladfestet. Fjern det nederste bladet på stiklingen. Behold det øverste bladet, og sett stiklingen i jorden, med jorden like oppunder det øverste bladfestet, som vist til høyre på tegningen.

Stiklingen roter seg lettere om den plasseres nær kanten på plantekaret.


Jeg benytter begere som tidligere er brukt som emballasje for kjøttprodukter og grøt til å sette stiklingene i. For å lage en tett og lun kuvøse til stiklingene, setter jeg et druebeger oppå. De har luftehull. Men pass på at jorden ikke tørker ut.Det må være god fuktighet inne i kuvøsen for at stiklingen som ikke har rot ennå, skal holdes i live!





Jeg bruker også runde krukker til å sette flere stiklinger i . På toppen setter jeg gjennomsiktige plastkrukker og begere. Du kan også tre en plastpose over. Det sies at plastposen skal være hvit, men jeg syns det går greit med gjennomsiktige beger også.

Uansett, vær nøye med å merke krukkene med rosenavnet. Ellers aner du ikke hvilken rose du har foran deg. Er det en klatrerose? Hvilken farge har den? Når blomstrer den i sesongen? Mange hageeiere bryr seg ikke om navnet på rosene sine. Det forstår jeg ikke. Hvem bryr seg ikke om navnet på barna sine? Navnet er der for at vi skal kunne skille rosene fra hverandre og for å vite hva slags egenskaper rosen vi har foran oss har. 









Her er de stiklingene som har fått rot og som jeg har fått plantet om i egne krukker. Det er 2 Louise Odier og 4 Santana. Nå skal rosestiklingene få næring dvs. gjødsel,  og så skal de stå i vinduskarmen vinteren igjennom. 

Det er første gangen jeg har gjort dette, så jeg er spent på om de overlever vinteren. Til våren, når det er varmt nok, skal de plantes ut i bedene. 

De sortene som står inne i kuvøsene enda og danner rot, er : Queen Elisabeth, Princess Alexandra of Kent, Leonardo da Vinci, Summerwind, flere Louise Odier, New Dawn, en gul rose jeg ikke kjenner navnet på. Likeledes en kremhvit rose som var i en bukett jeg fikk som gave. Jeg har også stiklet Astrid Lindgren. Så det blir veldig spennende å følge med fremover.

Kommentarer

  1. Hei! Spennende! Jeg må høre hvordan det går. Kanskje jeg skal prøve?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei til deg "ukjente" hagevenn!
      Ja, jeg har i skrivende stund fått flere stiklinger til å rote seg. Ganske mange. Men mange har også IKKE rotet seg. Derfor er det lurt å sette mange når du først er i gang. Det som blir spennende for de rosestiklingene jeg har fått til, er om de faktisk overlever vinteren inne. Jeg prøver meg fram: Skal de gjennomsiktige topplokkene på de små drivhusene være på også etter at de har fått rot....eller ikke? Jeg syns at stiklingene taper seg når jeg fjerner lokkene.
      Til neste år må du prøve. Juni og juli skal være best. Det er kjempegøy!

      Slett

Legg inn en kommentar