Å SITTE UNDER ET FRUKTTRE

Å SOM JEG LENGTER ETTER Å SITTE UNDER FRUKTTRÆRNE. Som jeg har skrevet om tidligere, anla jeg for et par år siden en liten frukthage på nedsiden av rosehagen. Både rosehagen og frukthagen vender mot sør og har en fabelaktig utsikt mot fjorden. Der har jeg plantet både et epletre og et plommetre. Men de er små enda, og det tar lang tid før hagen får den lune og innhegnende følelsen som den gamle hagen min hadde. Der var det høye hekker og en epletrekrone å sitte under. Det er godt jeg har bildene som minner meg om hvordan det en dag kan føles i den NYE frukthagen. Når alt har fått vokse seg til.



I den  lille frukthagen skal det være et steinlagt, rundformet sentrum. Rundt denne steinlagte sirkelen skal det vokse roser, urter, og spiselige blomster, bærbusker og frukttrær. I denne delen av hagen skal det ikke være noe giftig.  Og utenfor frukt- og bærbuskene igjen skal hasselhekken jeg plantet, ramme det hele inn og være både ly for kald vind og sikkerhet mot å ramle utenfor den oppbygde hagen.



I det ene hjørnet, under plommetreet, skal det være plass til en liten benk eller kanskje bare en stol. Og der har jeg lyst til å sitte å se utover fjorden og drømme. Kanskje tar jeg med meg forfriskende drikke, hagemagasiner eller en god bok, og så må stråhatten være med for å beskytte meg mot den sterke solen.



Men det vil ta enda noen år før hekken og trærne har vokst seg store og sterke. Så jeg må ha tålmodighet. Det vet alle dere som elsker å drive med hage.


Men det er dette som også gjør det så spennende å plante trær, busker og planter: Hvor mye vokser de i år?
Inntil videre får jeg nyte bildene fra den gamle hagen min, som jeg har flyttet ifra. Der KUNNE jeg sitte under epletreet og nyte fruktene fra hagen.



Kommentarer

  1. Ja hva skulle vi gjort uten drømmene våre. For meg er nettopp planlegging og tanker om hvordan det skal bli en stor del av hagehobbien. Det blir sjelden akkurat som jeg planlegger, og det går oftest altfor seint på fram. Vi har dessuten noen kjekke naboer (hjorten) som spolerer frukthagedrømmene gang på gang. Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Margrethe. Fint å høre om at du også har hagedrømmer!
      Ha en fin helg, du også!

      Slett
  2. Att drömma framåt är halva trädgårdslivet :) Ja kanske inte halva men en stor del. Och din dröm låter underbar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina! Det er sant. Når det er vinter, har vi bare drømmene å gå til Hagemagasinene og drømmene!
      Ha det fint du også! Moona

      Slett

Legg inn en kommentar