BLOMSTER PÅ BORDET

Det er så lett å fortape seg i alle blomstene i bedene. Jeg tar meg noen ganger i at jeg helt har glemt å ha blomster i vasene. Det skal ikke så mye til.  Kanskje bare en enkelt rose i en skål, eller en enkelt stemorsblomst i en minivase. Særlig når jeg sitter og leser, er det fint å av og til løfte blikket å se på de vakre blomstene som står like foran meg.

Ofte er en uheldig og bryter av en rose eller en annen blomst når en går der og skal klippe bort det som er vissent. Jeg opplevde det da jeg skulle plante om den store kosmosen jeg hadde kjøpt i våres. Hele planten knakk nede ved jordkanten.

Jeg tok vare på en kvast med blomst, som jeg satte i en vase, og kastet resten av planten. Det skulle jeg ikke ha gjort. 











Bare etter noen dager, hadde kvasten jeg satte i vase, fått rot. Da forstod jeg at det kan bli en ny plante. Og siden dette var tidlig i sesongen, kunne denne avleggeren bli like stor som de kosmosplantene jeg hadde sådd selv. Derfor var det synd at jeg haddde kastet resten av planten. Den kunne ha blitt til mange store planter lenger ute i sesongen.

Kommentarer

  1. Nydelig! Det er dette som er både spennende og kjekt med å ha en liten hage. En kan fylle på i vaser både ute og inne.

    SvarSlett
  2. Hei Marit!
    Ja,det kjennes ut som god hverdagsluksus, det.....
    som vi kan unne oss så mye vi vil,
    nå i sommerhalvåret!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar