FLETT EN ROSEVEGG




Akkurat nå velter vi roseelskere oss i bugnende rosehager. For oss er det den aller vakreste tiden på året. Og det er ikke bare vi som velter oss. De frodige klatre- og buskrosene velter seg også i store kaskader. Hva skal vi gjøre? Det blir for vilt. Det blir for stort. Jeg hentet meg greiner som jeg hadde lagt unna da jeg ryddet i villnisset tidligere i sommer. Den kraftigvoksende New Dawn måtte nå føye seg inntil veggen og ble flatet ut ved hjelp av tråd. Den store kaven med blader og greiner, ble plutselig tekkelig og vakkert å se på. Nå kaster jeg øynene på rosen hver gang jeg står ved vinduet eller går forbi, takket være denne hjemmefletta roseveggen som er så enkel at alle kan klare det. To kraftige greiner med ønsket lengde slås ned i jorda ved hjelp av ei slegge. Resten av greinene fester du bare med tråd. FIKS FERDIG!



Roseveggen har også en annen funksjon i hagen. Den skal dele opp hagerommet slik at det virker større. Den vil også sørge for at jeg ikke alltid kan se alt i hagen på en gang. Nå er jeg nødt til å flytte på meg når jeg vil se det som ligger bak skilleveggen. Det mangfoldiggjør opplevelsene i hagen og får meg til å kjenne mer spenning ved å gå rundt og betrakte det som finnes der. Så vil jeg også legge til at en skillevegg eller flere, lager dybde i hagen: Noe ligger foran og noe ligger bak. Det liker øyet. Lengst bak er det Flammentanz som velter seg kledelig over stakittgjerdet bak sitteplassen.

Arbeidstegning av enkel fletteveegg for roser.
Tegningen viser det enkle prinsippet veggen er flettet etter. Du bestemmer selv hvor høy og bred veggen skal være, eller hvor tett og hvor mange greiner du velge å bruke til nettverket. 

Om du ikke har pil, så kan du bruke greiner fra kratt av mange slags trær, slik som bjørk, hegg, selje og hassel. 

Siden skogen nedenfor min hage, ble hogd ned for tre år siden, har det vokst opp kratt der det før var store trær med en stamme. Nå har jeg gleden av å høste lange tynne rette greiner som kan brukes til litt av hvert i hagen. samtidig sørger jeg for å holde buskaset nede. 


Kommentarer